Владислав Колодяжний, голова компанії GT Group (Газтрон Україна), вважає, що рішення Кабінету Міністрів України про заборону імпорту російського скрапленого газу є першим кроком у енергетичній війні та важливим кроком до диверсифікації ринку і забезпечення енергетичної незалежності України. Відповідні зміни були прийняті до Постанови № 1147 “Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації”. Заборона стосується різних видів палива, таких як нафта, нафтопродукти, відпрацьовані нафтопродукти, гази нафтові та інші вуглеводні в газоподібному стані, альтернативне моторне паливо, біодизель та їх суміші.
На своїй сторінці у Facebook Колодяжний зазначає, що попри це рішення, учасникам газового ринку варто виконати ще багато роботи. Тому експерт запропонував алгоритм дій, який дозволить Україні швидше вибудувати незалежний газовий ринок.
За його словами, варто розширити перелік найменувань тих товарів, які заборонено ввозити в Україну з рф. Більше того, потрібно заборонити імпорт продукції не лише з росії, а й з тих країн, що надають активну підтримку державі-агресору. Також важливо уточнити процедуру перевірки походження палива і визнати сертифікат походження основним документом, що підтверджує країну походження продукції.
Окрім того, необхідно створити моніторингову комісію, в яку входитимуть представники міністерств, асоціацій та учасників ринку. Члени комісії будуть оцінювати ефективність вжитих заходів та коригувати їх відповідно до нових викликів.
Важливим кроком також є сприяння розвитку інфраструктури для перевантаження та зберігання скрапленого нафтового газу. Для цього варто побудувати європейську колію шириною 1435 мм і дотримуватись стандартів зберігання нафти та нафтопродуктів, які діють у Європі. Також, на думку Колодяжного, слід розглянути опцію дерегулювання будівельних процедур та процедур приєднання до зовнішніх мереж.
Експерт також вважає, що Україні варто встановити таке оподаткування для нафтопродуктів, яке відповідатиме європейському законодавству. Він зауважує, що ці правила оподаткування мають бути стабільними протягом деякого часу, аби інфраструктурні проєкти стали привабливішими для інвесторів.
В контексті отримання ліцензії на зберігання та виробництво палива, Україна має орієнтуватись на Польщу, підкреслює Владислав Колодяжний. Адже там ліцензії доволі дорогі, але їх можна відносно легко отримати, що значно знижує корупційні ризики.
“Це війна. Тільки енергетична. Де треба на заходи відповідати стрімкими контрзаходами,” – заявляє голова компанії GT Group.
Нагадаємо, що раніше російське паливо завозилось до України переважно без сертифікату, тобто як ресурс невизначеного походження. Про це на своїй сторінці в Facebook написав заступник міністра енергетики України Микола Колісник. До того ж, за його словами, російський ресурс був значно доступнішим в контексті цін, а тому розбудова альтернативних маршрутів постачання пального була невигідною, хоча учасники ринку їх і продовжували вибудовувати минулого року.
“Це спричиняло значний ризик дестабілізації паливного ринку,” – підкреслив він.
Однак наразі український ринок отримав шанс стати більш енергонезалежним.