YouControl: у 2020-му відкрилося на 20% менше підприємств іна 5% менше ФОПів
У березні минув рік відтоді, як Україна оголосила 102-денний карантин. Цей крок змусив на тижні зачинити двері великої кількості підприємств по всій країні. Попри те, що у 2020-му влада впровадила чимало приємних для бізнесу змін, які могли б посприяти утворенню сприятливого клімату, локдаун ускладнив роботу підприємцям. Хоча, значно менше, ніж міг би, адже грузинському та деяким європейським бізнесам довелося миритися із довшими термінами обмежень. Тим не менше, якщо подивитися на статистику реєстрації та закриття бізнесу, вплив карантину все ж помітний – особливо всередині літа, коли частина підприємців вирішила зачинитися назавжди, не витримавши обмежень.
Навряд чи 2020-й пройшов для бізнесу так, як очікувалося ще на початку минулого року. Попри те, що чимало питань, які створювали проблеми для підприємців, торік було знято – наприклад, було ухвалено закон про медіацію, захист міноритарних інвесторів став кращим, а процедура банкрутства – зрозуміліша, завдяки низці законів, які ухвалила Верховна Рада. Але насамперед 2020 рік відзначився, мабуть, найбільшим форс-мажором, який спіткав не лише Україну, а й увесь світ – пандемією COVID-19.
Все ж чимало бізнесів ризикнули розпочати свою роботу саме у кризовий час.
YouControl інформує, що в 2020 році в Україні відкрилося майже 54 тисячі нових юридичних осіб, відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців і громадських формувань (ЄДР). Це на 20% менше, ніж у докризовому 2019-му, коли розпочало роботу понад 67,5 тисяч підприємств.
Найбільше новостворених юросіб обрали основним видом діяльності комплексне обслуговування об’єктів – простіше кажучи, ЖЕКів, ОСББ та інших обслуговуючих фірм. Їх в Україні з’явилося майже 3,5 тисяч. Після проведеної у 2016 році реформи сфери житлово-комунальних послуг кількість таких підприємств щороку впевнено тримає лідерство серед новозаснованих юросіб.
На другому місці за розповсюдженістю – неспеціалізована оптова торгівля. Саме ця галузь привабила понад 3,2 тисячі юросіб. А загалом у різних галузях оптової торгівлі зареєструвалася майже п’ята частина від усіх компаній, які відкрилися у 2020-му.
Закрилося ж юридичних осіб значно менше, ніж можна було очікуватиз огляду на буремний 2020-й. За весь рік припинило своє існування лише трохи більше 10 тисяч підприємств. Це на третину менше, ніж у докризовому 2019-му, коли їх ліквідували понад 15 тисяч. Статистично найбільше юросіб закрили у Києві – майже п’яту частину від усіх припинених організацій.
У фізичних осіб-підприємців (ФОП) дещо інша ситуація. Аналітики системи з бізнес-розвідки YouControl підрахували, що у 2020 році розпочали свою роботу понад 247,5 тисяч ФОПів. Це лише на 5% менше, ніж у 2019-му, коли їх відкрилося майже 261,7 тисяч.
Найбільше ФОП зареєструвалося у лютому – понад 31 тисяча. А от квітень – перший місяць після впровадження карантину – показав значний спад: ризикнули стати на бізнес-доріжку лише 8 549 осіб. Це найнижчий показник за останні 4 роки.
Лише незначне зниження кількості зареєстрованих ФОП у 2020-му експерти пов’язують і з карантинними обмеженнями.Зокрема, значної ваги під час локдауну набрали так звані сервіси доставки, які реєстрували своїх співробітників як ФОП.
Але чи такий сильний вплив, як на реєстрацію, пандемія чинила на закриття фізосіб-підприємців, сказати складно. Експерти вказують, що на статистику радше вплинув комплекс факторів, і карантин – лише один із них.
І навіть попри кризовість 2020-го, говорити про кризу серед малого підприємництва наразі зарано – станом на початок 2021-го в країні були активними понад 1,9 мільйона ФОПів. Це наразі менше, аніж 2 мільйони станом на 2016-й, коли вже наступного року кількість малих підприємців знизилася через нововведення у законодавстві. Втім, останні три роки ця цифра поступово, але стабільно зростає.
Однак, очікування бізнесу від локдауну були значно більш драматичними. Спілка українських підприємців опитала бізнес на початку карантину. І тоді підприємці прогнозували значне скорочення рівня доходів. До прикладу, третина мікропідприємств зазначала про майже 100% падіння виторгу. При цьому власники малого і середнього бізнесу відзначають падіння доходів на 25-50% в порівнянні з докарантинним періодом. Втрати великих підприємств складають 10-25%.