Нещодавно відомий дніпровський блогер та автор проєкту oldmaps Артем Костюк об’єднався з активістами з Кривого Рогу. Вони поєднали німецьку аерофотозйомку Кривого Рогу 1941 року з сучасними супутниковими знімками та картами. Результати роботи були опубліковані на сторінці ФБ групи Криворізька старовина. Вони дозволили побачити, як індустріальний розвиток Кривого Рогу у буквальному сенсі «поглинув» величезні території і змінив їх ландшафт.
Зокрема згадали зниклий залізничний міст над рікою Саксагань біля залізничної станції Карнаватка. Він був побудований у 1880-х роках. На німецькій аерофотозйомці 1941 року його можна чудово побачити (навіть тіні від мосту видно). Також міст зберігся на світлинах Эдуарда Фукса початку ХХ сторіччя. Але зараз на його місті тільки відвали кар’єру. Навіть річки немає.
Виявляється що, у у 1950-х він був демонтований у зв’язку з розширенням кар’єру рудника Кірова (нині кар’єр Рудомайну). Але куди ж річка поділася. Про це розповіли криворізькі ентузіасти.
Коли у руслі річки Саксагань виявили великі поклади залізної руди було вирішено річку загнати у так званий Саксаганський дериваційний тунель. 5-километровий тунель проклали від крутого закруту ріки «Галківський Кут» до ріки Інгулець. Під кар’єром та відвалами ріка проходить на глибині 25-65 м. На своєму шляху тунель приймає притоку — 24 м штучний водоспад з балки Червона.
Джерело: dv-gazeta.info