Володимир Зеленський втретє ініціював законопроєкт про множинне громадянство. Документ не лише пропонує дозволити українцям мати кілька паспортів, а й змінює підстави для набуття й втрати українського громадянства, а також отримання дозволу на імміграцію. Проєкт закону, поданий Президентом України до Верховної Ради, позначений як невідкладний. Далі його мають розглянути в комітеті ВРУ, а потім – проголосувати в парламенті.
Які зміни може запровадити цей законопроєкт для громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які хочуть отримати українське громадянство? Та які ризики несе документ? Докладно пояснюють аналітики Центру спільних дій.
Хто і як зможе набути громадянство України?
Одна із ключових пропозицій законопроєкту про множинне громадянство – список країн, чиї громадяни зможуть отримати український паспорт у спрощеному порядку.
Це Сполучені Штати Америки, Канада, Японія, Велика Британія, а також країни Європи (Австрія, Бельгія, Болгарія, Греція, Данія, Естонія, Ірландія, Іспанія, Італія, Кіпр, Норвегія, Латвія, Литва, Люксембург, Мальта, Нідерланди, Німеччина, Польща, Португалія, Румунія, Словаччина, Словенія, Угорщина, Фінляндія, Франція, Хорватія, Чехія, Швеція, Швейцарія).
Громадяни держав зі “спрощеного” переліку зможуть подати декларацію про визнання себе громадянином України й при цьому не припиняти громадянство іншої держави. Тобто вони зможуть легально отримати подвійне громадянство.
Важливий нюанс: якщо іноземець набуде громадянства України, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України й більше не буде під правовим захистом іншої держави.
Охочі отримати український паспорт з країн, яких немає у “спрощеному” списку, повинні будуть відмовитися від іноземного громадянства. Ця вимога є також обовʼязковою для людей, які:
- визнані біженцями чи їм надали притулок в Україні;
- проходять в Україні військову службу за контрактом або є одним з подружжя чи дитиною такої особи;
- мають визначні заслуги перед Україною;
- є громадянами держави-агресорки та зазнали від неї документованих переслідувань.
Ті, хто набуде громадянства України в спрощеному порядку або за особливих підстав, протягом трьох років мають скласти іспит на володіння українською мовою.
“Раніше, якщо людина набувала громадянства за особливих підстав, тест на володіння державною мовою треба було скласти протягом двох років. Подовження цього терміну – це затягування часу й навряд воно сприятиме складанню іспиту. А якщо не скласти цей тест – це підстава для втрати громадянства”, – підсумовує аналітикиня Оксана Заболотна.
Як можна буде втратити українське громадянство?
Позбавити українського паспорта, згідно із пропозиціями у законопроєкті, зможуть, якщо громадянин України добровільно набуде російського громадянства або ж держави, яка не входить до “спрощеного” переліку. Варто зазначити, що “добровільно” – це коли людина сама звернулася по документи до відповідних органів. Це означає, що примусова паспортизація громадян на тимчасово окупованих територіях не є добровільним набуттям.
Також втратити громадянство України можна буде, якщо:
- подати неправдиву інформацію чи фальшиві документи для набуття громадянства;
- не виконати вимогу припинити інше громадянство;
- встановлять факт служби за контрактом у рф чи участі в збройній агресії проти України;
- не скласти іспити з основ Конституції, історії України та української мови
Також позбавляти громадянства пропонують, якщо громадянин України, використовуючи іноземний паспорт, загрожуватиме нацбезпеці чи національним інтересам. Проте, на думку аналітикині Оксани Заболотної, це не може бути підставою для позбавлення громадянства.
“Перелік загроз та національних інтересів визначає Президент України у Стратегії національної безпеки. На відміну від злочинів проти національної безпеки, “загрози” є оцінювальною політичною категорією, яку не можна використовувати як правову підставу для позбавлення громадянства”, – пояснює Оксана Заболотна.
Кому дозволять іммігрувати в Україну і чому це важливо?
Ще одне важливе питання, яке пропонує врегулювати закон – правовий статус людей, які мають різні громадянства (зокрема російське або білоруське), проте захищають Україну. Законопроєкт пропонує таке:
- вважаються такими, які тимчасово перебувають в Україні на законних підставах іноземці та особи без громадянства, які прослужили у Збройних силах України, Державній спеціальній службі транспорту, Національній гвардії України три й більше роки або були визнані непридатними за рішенням ВЛК, і протягом шести місяців після припинення контракту звернулися за дозволом на імміграцію;
- вважаються такими, які законно перебувають на території України іноземці та особи без громадянства, які не пізніше 12 місяців з дня завершення воєнного стану в Україні отримали посвідку на тимчасове проживання, а під час воєнного стану надавали допомогу підрозділам ЗСУ, НГУ, територіальної оборони, добровольчих формувань територіальних громад, іншим військовим формуванням та правоохоронним органам, перебуваючи у районах ведення бойових дій та виконуючи бойові завдання протягом не менш як шість місяців.
Це стосується й тих випадків, коли термін дії паспорта таких осіб закінчився або документ підлягає обміну, на період дії посвідки. Посвідку їм видають на чотири роки. Таких людей не можуть примусово повернути в країну походження або третю країну, яка вчинила агресію проти України або не визнає її територіальну цілісність та суверенітет.
“Ухвалення законопроєкту надасть законні підстави для перебування в Україні іноземців та осіб без громадянства, які прослужили в Збройних силах, Нацгвардії чи інших військових формуваннях три й більше роки, а також для осіб, які надавали допомогу війську”, – пояснює значення цих пропозицій аналітикиня Оксана Заболотна.
Виплати, вибори, військова служба: вигоди та ризики законопроєкту
Водночас аналітикиня Оксана Заболотна підкреслює, що наразі в законопроєкті не врегульоване питання проходження військової служби іноземцями, які набудуть українське громадянство без відмови від іншого. Ще один важливий нюанс – сплата податків та соціальні виплати.
“Дозвіл набувати громадянство України без відмови від іноземного призведе до збільшення видатків з державного бюджету на пенсії та інші соціальні виплати, які отримують всі громадяни України. Разом із тим, якщо надати громадянство людям, які мешкають за кордоном, доходи в держбюджет не збільшаться. Адже податки сплачують лише резиденти – ті, хто має тісні економічні звʼязки з Україною або проживає тут”, – зазначає аналітикиня Оксана Заболотна.
Конституція також наділяє власників українського паспорта низкою громадянських прав: на свободу об’єднання у політичні партії, на участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, на мирні мітинги й демонстрації. А ще – надає право вільно обирати й бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Відповідно ці права зможуть отримати й громадяни України, які додатково мають паспорт іншої країни.
“Інститут множинного громадянства призведе до розширення кола осіб, що наділятимуться громадянськими правами. Варто мати на увазі, що такі особи можуть не бути інтегровані в український контекст, оскільки мешкатимуть в іншій країні. Невідомо, який вплив матиме таке рішення політичну ситуацію в Україні”, – підсумовує Оксана Заболотна.
Чому законопроєкт краще відкликати?
Конституція визначає, що в Україні існує єдине громадянство, а підстави його набуття й припинення визначаються законом. “Існує ризик, що подвійне громадянство буде визнано таким, що суперечить Основному Закону. Але офіційного тлумачення норми про єдине громадянство Конституційний Суд України поки не надавав”, – коментує Оксана Заболотна.
На думку аналітикині, варто законопроєкт відкликати, звернутися до Конституційного Суду за офіційним тлумаченням норми Конституції про те, що в Україні діє єдине громадянство й після цього провести широке громадське обговорення ідеї повної легалізації множинного громадянства.